Portugals indeling

Tussen alle berichten op dit blog over persoonlijke belevenissen is het leuk af en toe eens iets heel anders over Portugal te vertellen: over gebruiken, gewoonten, de bevolking, de natuur, eten en drinken, en, zoals ik al deed, de economie.

Regelmatig krijg ik de vraag hoe Portugal administratief in elkaar zit. Kent men daar ook provincies, gemeenten, enz.? En hoe past mijn dorp, Figueiró dos Vinhos, in dat geheel?


Ingewikkeld is het niet. Portugal is verdeeld in 18 districten. Het eiland Madeira en de eilanden van de Azoren vormen autonome regio's, met aan het hoofd een benoemde gouverneur.
Op de volgende kaart is e.e.a. te zien:


Ieder district bestaat uit concelhos, zoals onze gemeenten, landelijk in totaal 309. En zo'n gemeente bestaat dan weer uit freguesias, deelgemeenten met een eigen bestuur.
De concelho Figueiró dos Vinhos ligt in het noordoosten van de regio Leiria en is daarbinnen een van de 16 gemeenten. Hieronder zijn ze alle 16 te zien:


Binnen Figueiró treffen we 5 freguesias aan: het dorp Figueiró dos Vinhos zelf, plus Aguda, Arega, Bairradas en Campelo.
De rest van de dorpjes en gehuchten is niet zelfstandig en behoort tot een van die vijf.


De freguesia Figueiró dos Vinhos telt een kleine 4000 inwoners. In de rest van de concelho Figueiró wonen nog eens ongeveer 4000 mensen.

Duidelijk, toch?

Reacties

  1. Hallo,
    Leuk blog hoor!
    Toevallig kwam ik hier terecht tijdens het zoeken naar een
    woning in de omgeving van Figueiro dos vinhos. Ik was opzoek naar
    foto`s van dit dorpje en de omgeving en hoopte die hier te vinden. Misschien kun je er eens een paar plaatsen op je blog om een indruk te krijgen, of heb je dat al eens gedaan? ( ik heb nog niet alles gelezen/bekeken )
    Met vriendelijke groet, Monique

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten